onsdag 13 januari 2010

Låtsastvillingar

För ca 25 år sedan, när jag var runt 11, läste jag Starlet. Kanske minns ni den där lilla tidningen med romatiska tecknade serier och noveller? Man kunde också hitta recept på godis och givetvis fanns det en frågespalt. En annan sida var annonser där brevvänner och låtsastvillingar söktes. Jag skickade själv in en annons där jag sökte just låtsastvillingar. En låtsastvilling var född exakt samma dag som en själv. Jag fick svar från hela Sverige och man höll kontakt med dessa under något år, sedan rann det ur sanden. Men det var en person som jag fortsatte hålla kontakten med. Hon bodde strax utanför Skellefteå. Allt eftersom åren har gått har vi hållt oss uppdaterade via julkort.. Ja, inte har det varit mer än så, men vi har ändå skickat den där hälsningen.

Trots att det gått 25 år har vi aldrig träffats! När jag flyttade till Övik tänkte jag att nu bor vi inte så långt ifrån.. men nej.. Jag har flera gånger passerat den lilla ort hon bodde i på väg till Jukkasjärvi och tänkt tanken att kanske man skulle kika förbi.. Men nej.. stressad av köra bil långt och vilja komma fram har gjort att jag istället bara blåst förbi. En gång när jag precis passerade skylten fick jag ett sms från just henne!! Undrar om det var tankeöverföring, för vi brukar sällan skicka sms.. ja, okej, det var på våran födelsedag, men ändå.. Varför just i den stund?

Strax innan jul fick jag ett sms igen.. Hon hade flyttat. Till Sollefteå! En timmas resa från Övik.. Nu finns det snart inga ursäkter till att inte ses.. I sommar ska jag försöka se till att åka och hälsa på. Eller försöka.. Jag ska! Nu är det på tiden! 25 år är ju ganska lång tid..

(Måste också tillägga att jag i Övik har en annan "låtsastvilling".. Som jag lärde känna när jag flyttade dit.. Som inte har med Starlet att göra, men vi är också födda exakt samma dag!!)

3 kommentarer:

Kim M sa...

Alla dessa annonser ja. Och så satt man och väntade på svar i flera månader! Det hjälpte inte att vara otålig.

Helen Erlandsson sa...

>>>Kim, Tänk.. det var innan internet! Brevledes skaffade man sina kontakter!! Saknar nästan den tiden.. Nu får man bara räkningar i brevlådan..

Mille sa...

Häftigt, klart att ni måste träffas :)
Jag träffade min brevvän i somras som är från Tyskland och som jag haft kontakt med i tio år! Han bor numera i Sthlm men var upp till Kiruna en sväng på semester! Sååå kul att ses i verkligheten!