torsdag 12 augusti 2010

Knasig, men helt underbar helg i Stockholm! (del 2)

(Nu! Äntligen! En vecka försenad kom del 2!)

FREDAG 6/8

Så vaknade man då med sprängande huvudvärk och eftersom rökförbud råder på hotellet var jag tvungen att göra mig iordning en aning och skölja ner en Ipren innan jag tassade ut på innergården för dagens första bloss. Jag var inte den enda med dåliga morgonvanor och småpratade med en man som jobbade på SJ. Hotellfrukost brukar jag tycka är gott, men icke denna morgon. Åt väldigt lite och drack kaffe istället.

Med huvudet bultande checkade jag ut och gick till stationen för att möta Elsa! Åh, vad roligt att ses igen!! Trots att jag känt henne i över 30 år så ledsnar jag aldrig! Här är en tjej som kan mig utan och innan!

Vi bestämde oss för att kolla om vi kunde checka in på vårat hotell på Söder trots att det var förmiddag. Nemas problemas! Rummet var klart redan och det visade sig att det billiga standardrummet vi bokat hade bytts ut mot ett superior med balkong!! TACKAR! Morgoncigaretten var räddad!! Rummet var dessutom lika stort som min lägenhet! Kan rekommendera Hotel Rival! (http://www.rival.se/)




Efter att ha rökt in balkongen tog vi en promenad till Gamla Stan. Satte oss på ett favoritcafé (som jag aldrig minns vad det heter). När jag och Elsa umgås flödar fantasin och vi kan komma upp med så "briljanta" idéer! Så även denna gång! Minns inte vem av oss som kläckte ur sig att vi borde göra en "kompis"-tatuering! Alltså en likadan på samma ställe. JAA! Det tog nog bara en minut för oss att komma på VAD vi skulle göra och 10 minuter senare var vi hos tatueraren efter att ha frågat oss fram var den närmsta studion fanns!

Förklarade vad vi tänkt oss och hur stor den skulle vara.. När tatueraren ritat upp den sa vi bara: -Jaaa, det blir bra! Att tatueringen var dubbelt så stor reflekterade vi inte över alls.. Inte heller tatuerarens erfarenheter brydde vi oss om! Haha! Så typiskt oss! Efteråt stod vi som frågetecken och undrade vad vi hade gjort! Tatueringen är ändå en symbol på hur vi tänker tillsammans.. Vi tänker inte alls! Huvudvärken som tyngde blev i alla fall botad av tatueringsnålen och har inte kommit tillbaka sedan dess!!



Vi vandrade runt lite i Stockholm på eftermiddagen och tog oss sedan till Söder. Där träffade vi en barndomskamrat. Tänk ännu en person som man lärde känna för 30 år sedan! Vi hade inte setts på 10 år och det hade gått 10 år innan den gången också. Alltså 1 gång på 20 år! Kul var det att ses igen! Vi ölade och diskuterade livet. Han drog med oss på en bögbar i Gamla Stan. Fanns ju knappast något intressant för oss att ragga på där.. Men skoj var det ändå!

När vi beslutat oss för att bryta upp och traska till hotellet mötte våra ögon en rockklubb vägg i vägg med hotellet! Aahh.. Nog kunde vi väl ta oss en titt? Det visade sig vara ett kanonkul ställe med bara musik som "pratade" till oss! så småningom tog vi oss i kragen och kilade upp på rummet.. Vi skulle ju upp någorlunda tidigt på lördagen..



LÖRDAG 7/8
Efter en seg morgon och god frukost (älskar hotellfrukostar) tog vi oss iväg till helgens höjdpunkt. Sonisphere Festivalen. Kollade väderutsikterna innan och de lovade 2 mm regn.. Ah, det är ju lugnt! Det visade sig sedan att 2 mm blev 40 mm och gummistövlar som jag lämnade hemma hade kommit väl till pass!! Grönområdet förvandlades till en enda arena som gjord för gyttjebrottning. Det blev kallt och blött. Ölen smakade inte längre utan man föredrog kaffe för det var VARMT! Mat blev inte heller frestande för den blev blöt innan man ens hann smaka på den.


Jag hatar trängsel och får lätt panik i dessa situationer. Men att ha jeans som hänger nere vid knäveckan av väta och att frysa gjorde valet lätt. Jag tänker trycka in mig i massan framför scenen för att få värme av övriga! Detta skedde givetvis innan Mötley Crües spelning, så jag hade en ganska bra plats och jag njöt av trängseln för första gången i hela mitt liv! Dessvärre blev jag mot slutet så J**KLA pissnödig så jag var tvungen att ta mig därifrån innan det var försent. Tänkte nästan tanken att pissa på mig.. Ingen hade märkt något ändå i all väta! Men nej.. det skulle inte kännas okej. Så jag var bara tvungen att leta mig ut ur folkmassan till närmsta bajamaja och kränga av sig de blöta jeansen för att sedan knappt få på dom igen!



Cool, cool, cool.. Nikki Sixx!


Nåväl.. efter Mötley var det dags för Iron Maiden på scen nr 2.. Leran och vätan gjorde att vi gav upp en bra bit från scenen och vi valde att bara titta på storbildsskärm! Vi såg inte ens klart Iron Maiden som för övrigt säkert var skitbra, men vi orkade inte mer! Vi tog tunnelbanan tillbaka och stampade in på den röda mattan på hotellet med leriga skor.. Badrocken var den bästa på hela hotellrummet! Varm och skön! Dagen efter fick jag köpa nya skor. De gamla hamnade i papperskorgen utanför Åhléns.

Söndagen hann vi inte så mycket mer än att trycka i oss frukost för kung och fosterland! Följde Elsa till tåget och sedan spenderade jag ett par timmar med att strosa runt på stan och fika. Jag hann med bussen denna gång och var hemma igen på kvällen...

(Jag åkte på Sonisphere för att se Mötley Crüe, men den största överraskningen och den bästa spelningen stod Iggy and the Stooges för! Honom måste jag se igen! Vilken entertainer!!)

1 kommentar:

Kim M sa...

Underbar läsning.
Men så vansinnigt lerigt!
Huvaligen.