lördag 10 juli 2010

Börjar småjobba lite efter en lång semester

Haft en lång bloggsemester utan någon som helst lust att författa inlägg. Men nu är jag tillbaka igen!

Sedan sist har jag hunnit lämna Jukkasjärvi och är åter i Övik. Med glädje! Ååh, vad jag tycker om denna stad med omnejd! Precis som de senaste årens somrar så jobbar jag medans flertalet har semester. Varför ha semester när man kan jobba och tjäna pengar? Haha.. (Hade gärna provat på att ha semester på sommaren, men nu ser min situation ut som så här och det är bara att gilla det!) Som tur är trivs jag på jobbet. Jag har glädjespridande arbetskamrater och ett trevligt jobb! vad mer kan man begära?

Har funderat på livets mening mycket det sista. Alltså inte i form av "leva eller inte leva", utan snarare "HUR" man ska leva för att må så bra som möjligt. Allt för ofta hakar man upp sig på småsaker och detaljer som i slutändan tar kraften ur en. Så jag har börjat se livet med andra ögon. Livet är en gåva som man måste UPPLEVA. Man måste ta varje dag, timma, minut och göra det bästa utav det. Man måste INTE göra en massa måsten bara för att det SKA vara så. Nej, jag försöker gå min egen väg genom livet och bara göra det som känns bra och rätt för stunden.

Jag har lärt mig att lyfta blicken och se mig omkring. Jag kan se allt det vackra. Jag ser människor, skog, hav, berg, djur och fåglar som kvittrar. Jag ser också sambandet där i mellan. Allt liv har ett samband och utan detta skulle vi inte kunna överleva. Jag har blivit väldigt tacksam och känner ett lugn inom mig som jag inte känt förut. Det känns skönt!

Nej, jag har inte blivit frälst inom någon religion, men jag har ändå börjat tro att det kanske finns något högre. Något som kan axla mina bördor och som kan ta hand om alla mina negativa tankar. Jag har således börjat "lasta över" allt som stör mig till detta något, för att själv bli fri och kunna gå vidare. Detta "något" är givetvis en Gud, men som jag inte har förknippat med någon av världsreligionerna. Det är mitt egna sätt att tro. Jag kan alltså inte längre kalla mig ateist!

Oj.. det var inte alls detta inlägget skulle handla om!! Haha.. Typiskt mig!

See ya soon!

4 kommentarer:

Nilla sa...

låter som en sjukt härlig insikt :D

Kram /Linda

Helen Erlandsson sa...

>>>Nilla, Det är det!! Kram :-)

Kim M sa...

Fin läsning. Välkommen tillbaka.

Helen Erlandsson sa...

>>>Kim, Tackar!! :-))