lördag 31 juli 2010

Disk, oreda och tomma ölflaskor

Det slog mig att min lägenhet är kanske typisk för en som är singel utan barn. Har man bara sig själv blir oredan därefter. Hade det inte varit för gardinerna och lite kvinnlig touch kunde det lika gärna ha varit en 20-årig manlig student som huserade i min etta. Ja, ni hör ju.. Jag har t.o.m. en etta!!

Man hittar en uppsjö av olika saker på både köksbordet och vardagsrumsbordet. Det finns böcker, hörlurar, en öppnad påse nötter, betalda och obetalda räkningar, plattång, ljuslyktor, en krukväxt, dvd-skivor... Och under allt detta kan man skymta en duk! På diskbänken är det nästan alltid ett berg med disk och en och annan tömd ölflaska samt vinflaska. På spisen ligger ett cigarettpaket och en fimpburk. Ingen hemlagad mat där inte! I kylskåpet finns det viktigaste; smör, ketchup, ost och ÖÖL! I skafferiet kan man hitta mjukt bröd om man har tur annars är det bara hårdbröd och rödvin.

I sovalkoven är det minst rörigt och sängen är fri från saker som om man hade något hopp om att någon mer snart skulle vilja få plats där. Men det vet i f*n vad Morris skulle säga om det för den platsen är hans numera.

På toaletten kan man vittna om att jag är kvinna. I toalettskåpet trängs smink och nagellack som aldrig används, men det finns där utifall att.. På IKEA-hyllan i trä återfinns också olika lotioner som säkert är härskna och redo för soptunnan.

I vardagsrummet hänger det torr tvätt som inte orkats plocka in i garderoben och dammsugaren står alltid framme, men det syns inte att den har använts på ett tag om man tittar på dammtussarna på golvet. Skulle man dra fingret utefter någon hylla finns det risk att utlösa dammallergi.

Så.. nog märks det att man är singel och barnlös. Allt man gör i hemmet görs endast för sig själv och då blir det liksom aldrig gjort. Det är ju ändå bara jag som ser och lever i det!

2 kommentarer:

Kim M sa...

HAHA.
Hos mig hänger också torr tvätt. Lite här och där...

Helen Erlandsson sa...

>>>Kim, Det är ju bara ett tecken på att man har ett liv! ;-)