torsdag 11 september 2008

Kantareller till mig och blåbär till Morris

En härlig förmiddag i skogen. Jag hade ju lovat Morris en utflykt, så så fick det bli. Glömde bort att det är älgjakt, så vi fick leta oss till nya marker. Först tog vi en liten promenad i Nätra Fjällskog och sedan åkte vi vidare in på småvägarna. Hamnade efter några mil vid ett litet naturreservat i Kramfors Kommun (Svartnäsudden). Helt nytt för mig. Har aldrig hört talas om det och det var sååå fiiiint! En riktig gammelskog med knappt märkbara stigar. Verkar inte vara så välbesökt. Mossa, lavar och gamla träd gjorde promenaden sagolik. Morris var glad att få springa som han ville, vilket egentligen är förbjudet i reservatet, men jag hade ju lovat.. Stannade till på en liten udde på vägen tillbaka till bilen där Morris åt blåbär. Jag har en bärätande hund. Han äter ALLA bär. Men blåbär är favoriten vilket börjar få mig att fundera på om han var en björn i sitt förra liv. Har en liten videofilm på hans blåbärsätande här:


Strax innan vi nådde bilen sneglade jag in i skogen och fick se ett helt gult fält av stora kantareller! Hade inga planer på att plocka svamp innan jag for, så något att bära i fanns inte. Fick offra jackan och knyta ihop den väl. Så nu ska jag snart sätta mig och rensa kantareller. Förväller det mesta, men en del får bli till någon god middag ikväll.

Såg att jag hade skrivit väldigt slarvigt i förra inlägget... Mycket stavfel.. Var nog trött.. Nu ska jag till svampen och ta hand om den! nedan finns lite bilder från våran utflykt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Å gottit,då bjuder du alltså på på en god rustik kantarellpaj,mmmm va gott de ska bli :)

mvh larsa

Helen Erlandsson sa...

>>>Larsa, Visst kan jag göra det =) Om du står för efterrätten ;)Passar det i helgen? Jag kan komma över med en paj!

Anonym sa...

Morris var så lycklig i skogen!
Han var säkert en björn i sitt förra liv. Du var en katt.

Helen Erlandsson sa...

>>>Kim, Jag tror att jag var en lo.. Skygg, självständig och boendes i skogen ;)

Anonym sa...

fasen,läste din kommentar för sent så jag hann göra mat åt oss,skit oxå!!!Vi får ta det en annan dag för nu har vi paltschvim.:) men om du kommer förbi nån dag så ska jag å isa baka en äppelkaka.
mvh larsa

Helen Erlandsson sa...

>>>Larsa, Låter smaskens =)