tisdag 1 december 2009

Vilken fin dag det blev

Dagen till ära blev det fint väder! Vi hade bara tillgång till en skoter så jag lät EP köra. Skoterfärden över älven gick smärtfritt, var inte blött och isen höll! På sjön som jag nämnde valde vi att köra vid kanten istället för att korsa, då vi vet att det kan finnas kallkällor som aldrig fryser riktigt. Men även utefter kanten fanns det en del vakar, varav ett ställe där skidan plaskar ner i vattnet en aning.. Såå.. slutsats inför torsdagens tur: Vi åker runt sjön! Även på en del myrar var det lite blött och mjukt. Vi stannade till på ett ställe och efter en sekund kände vi hur skotern började sjunka.. Gasa därifrån och vi lyckades riva upp en massa illaluktande myrvatten.. Ett brunt hål lämnade vi bakom oss. Eftersom ingen av oss kunde vägen dit vi skulle körde vi fel några gånger, åkte ute i terrängen och slutligen nådde vi målet. Sedan skulle vi bara hitta den RÄTTA vägen tillbaka, vilket vi gjorde, men ingen hade kört där så det blev återigen ospårat och skumpigt till tusen..

Nåja, det gick ju i alla fall och vi testade även älven på ett annat ställe. Trötta, frusna och hungriga kom vi slutligen tillbaka till Jukkasjärvi. Det är verkligen sådana här dagar, man är glad att man har betalt! Blå himmel och skoter för hela slanten. (Fast det är klart.. Det är ju inte helt riskfritt heller.. )

Nu sitter jag här och börjar känna en början till förkylning. Var förkyld första arbetsveckan förra säsongen också och kanske beror det på klimatbyte och att man lätt blir kall när man är ute..(?) Ja, ja.. bara jag klarar av att jobba så är det okej. Vila kan jag göra när jag är ledig!

2 kommentarer:

Irene sa...

Vilken häftig tur!Skönt att ni hittade den rätte vägen hem.

Helen Erlandsson sa...

>>>Irene, Hem kommer man alltid.. Men om det blir den närmaste vet man inte..