tisdag 14 september 2010

"Hoppa! Du måste hoppa.."

Måste bara dela med mig av denna dröm. Tror den betyder något..

----------------------------------------------------------------------------------------------

Jag befinner mig i ett gammalt timrat tvåvåningshus. Jag bor på andra våningen. Byggnaderna runt omkring minner om ett hårt liv på landet en gång för länge sedan. Där står häbren, kornbodar och en gammal ladugård. Allt är timrat och omålat. Den gamla gården är omsluten av skog i 3 riktningar. I den 4:e riktningen kan man se lägdor (åkrar). Jag befinner mig i långt upp i nordligaste Norrland.

Övervåningen i det gamla huset som jag bor i har 2 rum och är inrett gammalt. Gamla trasmattor som är vävda i olika färger. Möblerna är handsnickrade en gång för längesedan och i ett hörn står en gammal spinnrock. Det känns som tiden stått stilla i 100 år. Väggarna har kvar sitt vackra timmer och golvet har kvar sina breda träplankor som många fötter trampat på under årens lopp. Utefter en vägg, precis under ett snedtak står min säng. En smal enkelsäng inklämd under det sneda taket.

Jag har precis gått och lagt mig. Jag blundar och försöker somna. Jag är så ofantligt trött och vill inget hellre än att få en god natts sömn. Jag känner plötsligt någon vid min sida. Någon som börjar rycka i mitt täcke och vill att jag ska titta upp. Det är någon som inte vill att jag ska sova. Jag öppnar ögonen och ser mig om i det dunkla rummet. Månskenet som letat sig in genom fönstret är tillräckligt för att man ska kunna se. Det finns ingen där. Försöker återigen somna. Det börjar åter rycka i täcket. Jag känner händer som läggs på min kropp och försöker skaka mig. Det är händer från fler än en person. Jag kryper under täcket och försöker sparka mig lös. Jag ropar; "Gå härifrån! Jag vill sova!"

Jag tittar fram från täcket och försöker se. En skugga flimrar förbi. Jag undrar för mig själv vad de vill. Jag känner ett obehag. Snurrar runt i sängen och intalar mig själv att det var en dröm. Försöker återigen somna men upplevelsen gjorde det svårt. Jag försöker göra en sköld av täcket. Jag försöker inbilla mig att jag ligger i en puppa och inget kan komma åt mig. hade precis börjat slappna av när sängen skakar och jag känner att flera stycken står lutade över mig. Nu vill jag fly. Försöker ta mig ur sängen, men det är som om snedtaket kommit närmare och är nu så nära att jag kan inte resa mig upp. Jag kämpar att komma ifrån deras händer som återigen finns på min kropp.Samtidigt hör jag röster som säger; "Hoppa! Du måste hoppa.."

Panik bryter ut. Jag sparkar mig slutligen lös och skriker. Jag försöker jaga ut dom ur rummet och tror att jag lyckats. Försöker stänga den gamla trädörren som avskiljer de 2 rummen, men den har slagit sig på ett sådant sätt att den mer är som en svängdörr. Jag tar tag i den stora nyckeln och försöker ändå att låsa. Det går inte. Glappet mellan dörren och karmen är för stort.

Trots upplevelsen går jag tillbaka till sängen. De kommer tillbaka och allt börjar om. De skakar mig och upprepar hela tiden; "Hoppa! Du måste hoppa..". Till slut försöker jag fly. Jag springer mot dörren och in i det andra rummet. Jag rusar nerför den gamla trätrappan och ut! Det är sommar utanför. Jag befinner mig plötsligt på en av mina arbetsplatser. Jag har tappat kontrollen. Vet inte vad som ska göras där. Inte heller vad som har gjorts. Allt känns bara förvirrat och jag känner mig helt "lost". I huvudet finns rösterna kvar; "Hoppa! Du måste hoppa.."

Jag vaknar kallsvettig på soffan i min lägenhet i Själevad. Som så många gånger förr har jag somnat framför teven. Täcket jag hade krypit under låg nu klistrad runt kroppen. Jag låg som i en puppa. Ljus utifrån lyste upp mitt lilla rum och skuggor hamnade på den lilla bit snedtak jag har. Tyckte mig se en gestalt i dörröppningen mot köket. Men den förvann när försökte fokusera blicken. kanske var det en synvilla? Drömmen ligger i färskt minne och jag har svårt att somna om. Fortfarande hör jag orden "Hoppa! Du måste hoppa.."

----------------------------------------------------------------------------------------------

Efter en stunds funderande vet jag nog mycket väl vad som menas med de orden. Tror drömmen har en större betydelse och det är faktiskt dags att "hoppa".

Vad tror ni?