måndag 27 september 2010

DNA-test först tack!

I denna värld vi lever med internet och andra medier så krymper världen till en liten golfboll. Man har koll på allt som händer omkring en inom några sekunder. Världsnyheter når ut på nolltid och plötsligt är hela jordens befolkning informerad om ditt och datt.

Det som kanske är mest fascinerande med vår lilla jord är hur folk känner varandra. Via Facebook har jag flera bekanta som känner varandra, men jag har ingen aning om hur. Det finns också kopplingar tvärs igenom landet, från norr till söder. Man kan bara fascineras över hur liten världen är egentligen.

Idag hade jag ett samtal med en nyfunnen vän som bor i de södra delarna av Svedala. Vi kom in på att prata om en liten håla ute på vischan. Jag fick frågan hur jag visste var det låg. Inte var väl det så konstigt. Jag hade ju släkt där. HA! Självklart visste han mycket väl vem det var också!! Vi hade någon gång skämtat om att vi kanske var släkt, men jag kan lugna er att det är vi inte. I alla fall inte på nära håll!

Men när man börjar fundera på det.. Hur stor koll har man på vad sina äldre generationer sysslat med? Kanske fanns det massa otrohetsaffärer? (OBS! Detta är INGEN antydan på att de mina skulle ha haft det, utan bara en lek med tanken!) Plötsligt slår det mig att TÄNK OM, man faktiskt skulle träffa någon potentiell man som man egentligen är närmare släkt med utan att veta om det!! DET skulle kännas lite creepy..

Ska man kanske begära ett DNA-test på första dejten? Gå igenom hela släktträdet tillsammans? Det hade varit en dejt det.. Tänk att sätta sig på biblioteket och släktforska på första dejten! Haha.. Nej.. Klart att man inte ska det! Men möjligheterna att man är släkt finns ju alltid och ju mer världen krymper desto fler ställen runt om på jorden kan man finna släkt. Å andra sidan så skadar det inte heller att blanda ut släktblodet.

Tänk för i tiden när man inte hade möjlighet att ta sig så långt ut i den då stora världen för att söka en maka. DÅÅ var det creepy.. När inavel kunde bli ett problem, med sjukdomar som följd! Neej.. Föredrar nog att världen krymper ändå! Och med dagens teknik kan man ju alltid använda sig av DNA!!

Shit... Vilket dåligt inlägg!!




2 kommentarer:

David B sa...

Inget dåligt inlägg alls!!! Jag hade iallafall kul när jag läste det!!!:)DNAtest borde man kunna göras i fickformat... En portabel enkel liten inavelseliminator!:)

Helen Erlandsson sa...

>>>David B, Eller chip-märkning i nacken med all data som behövs. Då kan man skanna av någon innan man ens tar kontakt! ;-)