lördag 29 november 2008

Nu är ledigheten slut

Så, då var en utbildningsdag avklarad! Vi kommer alltså ha utbildning fram till den 10/12 då ishotellet öppnar. Så första dagen bjöd på allmän information och första hjälpen. Det var otroligt kul att träffa alla igen. Tyvärr var indelade i 2 grupper så några får man tala mer med en annan dag.
-
Fick en undran om boendet här.. Alla som kommer hit bor på olika sätt. Många bor på Icehotels eget personalboende, några bor i stugor, andra i lägenheter och en del i husvagn! De flesta som kommer utifrån, alltså inte från Kiruna-trakten, väljer att bo inne i Jukkasjärvi. Vilket är praktiskt och nära till allt som; jobb, pub, vänner och buss till Kiruna. Sedan är vi några stycken som föredrar att bo en bit ifrån. Jag hyr undervåningen i en villa av en trevlig kvinna med hund i en liten by som heter Paksuniemi, ca 7 km från Jukkasjärvi. Tanken är att en till ska bo här med mig, men fär tillfället så står det tomt. Jag bodde här förra säsongen också och det passade mig och Morris utmärkt! Här kan vi ta på oss skidorna utanför dörren och dra iväg in i skogen på en gång. Dessutom så kommer man ifrån alla turister med gröna overaller (som de får låna av ishotellet). Här kan man vara ledig!

Utsikt från ett av mina fönster

Så jag och Morris bor alltså i ett rum och delar kök och badrum. Idag ska vi ha pulkarace och på kvällen blir det party. Känns kul att vi lyckats dra ihop ganska många. Nu ska jag duscha och sedan dra in till bolaget i Kiruna. Det blir nog en ciderkväll. Vad som händer imorgon får tiden utvisa. Nu lever jag idag!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter så otroligt mysigt!
Jag ser fram emot många vintriga bilder under kommande månader!