söndag 1 mars 2009

En helt vanlig dag på jobbet (?)

Övernattningsturen blev inte alls vad jag hade planerat. Vi kom iväg i tid som planerat och började vår skotertur nedströms älven. Lite nervöst var det eftersom jag bara hade varit vid campen en gång tidigare och då det var dagsljus. Men den gången körde vi sönder isen (läs här) så nu skulle vi ta en annan väg dit och det var mörkt ute. Nästan framme vid campen tog det tvärstopp. Framför oss gapar ett stort hål i isen.. Den hade kollapsat just precis där vi skulle åka. En meter ner i hålet forsar vatten fram och jag står en stund och försöker hitta en väg runt. Enda vägen hade varit att försöka hålla ett par meter från hålet, men jag vågade inte ta den risken, då jag inte visste om isen skulle hålla för tunga skotrar + en släde. Då det var mörkt var det även omöjligt att se hur djupt vattnet var och dessutom forsade det på bra, så skräckscenariot hade varit att någon ramlat i.. Vem vet vad som hade kunnat hända då?

Så beslutet togs att vända om och åka till en annan camp istället. På grund av detta blev vi ganska sena och alla var frusna och hungriga när vi kom fram. Så det var bara att börja elda i stugorna och få klart middagen. Jag lyckades givetvis att bränna maten och bastun blev aldrig varm!

På morgonen när vi vaknade var det kallt i stugorna. Tur man hade varm och skön sovsäck. Jag kliver upp lite tidigare och inser att det är väldigt kallt ute. Mycket riktigt visar termometern på -30. Börjar elda på i stugorna igen och fixar frukost. Provar sedan att starta skotrarna.. Bara 2 stycken startar och 3 av mina gäster skulle med flyget. Nu måste jag tacka mina kolleger på Infra som kom ner med en skoter till oss och själva stannade kvar med de som inte startade! Gästerna kom tillbaka i någorlunda tid och bör ha hunnit med sitt plan.

Väl hemma kom huvudvärken.. Hade känt av den redan dagen innan, men förträngde den nog. Så när man väl slappnade av slog den ner som en blixt! Sov hela eftermiddagen och nu känns det mycket bättre. Morris är också jättetrött efter att ha varit hos VJ. Han har haft det jättebra och åkt skidor. Dessutom har han fått sova både i sängen och soffan.. Mysigt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skulle vara sååå rädd! Hål i isen! Hjälp!

Helen Erlandsson sa...

>>>Kim, Jo, det var lite läskigt.. Men det vill man ju inte visa att man tycker inför gästerna..=)

Anonym sa...

Der var en häftigt resa

Helen Erlandsson sa...

>>>Irene, Det är alltid kul när det händer något ;)