fredag 23 januari 2009

Ett långt inlägg

Nu blir det jädrans mycket att läsa eftersom jag har slarvat de sista dagarna.. Men vi börjar med söndagen..

Söndag 18/1

Jag berättade att jag skulle få en karta av VJ som skulle leda till min present. Så efter jobbet träffade jag på VJ och fick min karta. Jag förstod genast var det var någonstans och bestämde mig för att dra med mig Morris som sällskap på detta uppdrag. Paketet fanns på en ö i Torneälven. Funderade ett tag på att ta skidorna, men kom sedan fram till att det ska nog inte vara några problem att pulsa på i snön. Det var ett ganska bra drag eftersom jag hittade ett gammalt skoterspår som jag kunde gå i. Väl på ön letade jag efter VJ:s fotspår som jag hittade ganska snart. Började följa dessa, men hejdade mig efter några meter. VJ är lurig och jag kom på att han säkert hade gått "baklänges" för att förvirra mig. Det hade han också! Jag behövde bara gå ett par minuter, så var jag på rätt plats! Nu skulle jag bara hitta paketet.. Funderade och tänkte. Nu hade det börjat bli ganska mörkt och pannlampan var hemma. Verkade rent och orört på marken. Började titta upp i träden.. Där uppe var det!! Men hur ska jag ta mig dit?? Trotsade min höjdrädsla och började klättra! Jag kunde ju inte gå därifrån utan paketet! Det gick lättare än jag trott och jag tyckte faktiskt att det var riktigt kul att klättra i träd. En känsla från min barndoms dagar kom över mig och plötsligt mindes jag mina bästa klätterträd jag hade under min uppväxt. Granen, eken och rönnen.. Jag kommer ihåg de så väl och jag kan nästan känna doften av dom. Nåväl.. I paketet fanns en receptbok på temat choklad och två chokladkakor! Mums! Dessutom en lapp med en utlovad middag. Snacka om att man har världens bästa granne!

Choklad i massor fanns upp iträdet!

På kvällen hade vi tjejkväll hos LA. Det var LA, SB och jag.. En liten trio, men så är vi inte fler guidetjejer heller.. Vi åt röding, som LA fiskat upp, med rotsaker och romsås. MUMS! Morris fick följa med och han träffade Bruno. En liten valp som tillhör LA. Morris tyckte nog att det blev lite jobbigt ibland, men då sa han ifrån vänligt, men bestämt.

Bruno och Morris

Måndag 19/1

Hade skoterkörning på dagen och på kvällen åkte samma tjejer som föregående dag och bowlade. Tanken var att vi skulle gjort under söndagskvällen, men eftersom vi befinner oss i Kiruna stängde de tidigt. Jag inledde med en strike och sedan gick det utför.. Är inget vidare på bowling, men trevligt var det! Vi avslutade med fika och spel hos LA.

Tisdag 20/1

Morris och jag tog en skidtur med Flinga och hennes matte på dagen. Var och jobbade en sväng på eftermiddagen. Hade ett trevligt par från Australien på snöskor. På kvällen tog jag det ganska lugnt. Tog en promenad med VJ och lade mig tidigt.

Onsdag 21/1

Onsdagens jobb blev inställt, då det var lite påbokat, så jag blev ledig. Dagen tillbringade jag tillsammans med Morris och på kvällen åkte jag, ÅE och Sunshine till Kiruna och en hockeymatch mellan Kiruna och Piteå. Enda anledningen till att vi åkte dit var hunken Markus Fagervall som skulle vara där och åka skridskor.. Behöver jag säga att det var vi, några familjer och en massa småtjejer!? Besvikenheten var stor när vi endast fick se honom sjunga nationalsången och åka runt i mysbyxor på isen ett par minuter.. Så vi skippade att se färdigt matchen för att inhandla lite matvaror..

Torsdagen 22/1

Denna dag var min lediga, men ett möte på morgonen gjorde att jag fick kliva upp tidigt. Sedan lånade jag en skoter och följde med JoB och Stålis till Pounojokk. Det är en camp som ligger ett par mil nedströms Torneälven som jag inte varit till förut. De arbetade och jag hjälpte till obetalt, men det var det värt då jag bara var glad att få se något nytt. Vägen ner var ok fram till slutet där Stålis körde igenom isen. Men det gick bra och vi kunde ta oss förbi med lite krångel och precision. På kvällen var jag så trött att jag somnade kring 20!

Isen kraschade..

Fredag 23/1

Idag vaknade jag inte förrän 8 och då hade jag sovit 12 timmar! Efter frukost tog jag med mig Morris på en skidtur och efter en drygt en mil senare kände jag mig som en människa igen. Gjorde lunch och duschade. Ikväll ska jag till VJ och baka! Smaskigt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken underbar vän. Och så kul med lite äventyr!

Bowla är kul men det har jag inte gjort på 10 år...

MF i mysbyxor känns så där. Hmm.

Helen Erlandsson sa...

>>>Kim.. MF i mysbyxor var ingen hit alls.. Men det var ju iofs slappt och ledigt.. Inte alls som en idol!