lördag 31 januari 2009

Noll Koll

Gårdagen var en konstig dag.. Åkte hem efter jobbet och gjorde helg. Duschade, promenerade, åt middag och kröp under en filt och skulle till att titta på film och slappa. Då ringde telefonen. Det var en av driftledarna som undrade vad jag gjorde. “Jag tittar på film” svarade jag. Då sa han: “Du ska ju förbereda MUS” (Middag under stjärnorna). “VAAAA??? , Vad är klockan? “

Klockan visade sig vara närmare halvåtta och jag hade alltså inte slutat för dagen.. PANIK! Borde ha åkt ut på förberedelsen för en halvtimma sedan och jag satt under en filt i Paksuniemi. “Jag kommer på en gång”, fick jag fram och hoppade i ytterkläder och körde i ilfart till Jukkasjärvi. Hämtade minibussen som vi använder för detta ändamål, åkte till restaurangen för att hämta mat, porslin och vin, och sedan var de full gas de nästan 2 milen till campen. Efter att ha precis ha undvikit att köra på flertalet renar kom jag fram till campen fem i åtta! Jäklar i min låda vad snabbt man kan göra saker om man måste! När jag pustade ut på campen när allt var färdigt hade det gått 1 timma från det att jag hade fått samtalet om vart jag var. Sedan var det bara att puttra hemåt i normal hastighet igen..

Så nu har jag helg! Börjar jobba imorgon eftermiddag igen, men idag är jag bara ledig! Ska ta en skidtur så snart älgarna har flyttat sig från gården och sedan får jag se vad som händer..

5 kommentarer:

Anonym sa...

Normalt så brukar ju driftledarna ringa och kolla om man har koll på vad dagen innehåller.. Men.. inte var det någon som ringde till mig i går heller.. så jag fick kolla allt runt i kring min tur helt på egen hand också.. fick i sista stund veta att jag hade gäster som var allergiska mot renskinn och att jag hade 5 gäster som skulle ha egna skotrar.. så blir det när driftledaren inte själv har koll heller... ja du vet hur det är. Skönt att du hann förbereda i allafall =D

Helen Erlandsson sa...

>>>Linda,...... Säger inget så har jag inget sagt.. Hoppas det gick bra för dig iaf! =)

Helen Erlandsson sa...

>>>Linda, BTW, Hur löste dig sig med renskinnen? Det är ju svårt att undvika helt liksom...(?)

Anonym sa...

Drama!
Ja, man kan göra mycket under kort tid när man verkligen måste.

Helen Erlandsson sa...

>>>Kim, Jo.. och förvånad blir man då man vanligvis brukar tycka tiden drar iväg! =)