onsdag 28 januari 2009

Jag kommer väl inte bli bitter?

Ibland kan jag inte låta bli att tänka på hur jag kommer bli när jag blir gammal.. Min största rädsla är att jag kommer bli en av dom som är sura, griniga och bittra. Bitter för att livet inte blev som man tänkt sig. Jag är så otroligt rädd att bli bitter! Ibland blir jag bitter i korta perioder över någonting, men jag har kommit på mig själv och går då vidare. Tänk om alla dessa små bittra perioder kommer fram när man är gammal. De läggs ihop och man blir en enda stor bitterf**ta! En sådan där som gör det surt för all hemtjänst och omvårdnadspersonal. En sådan där kärring som ingen vill behöva ta hand om för man tar så mycket energi ifrån dom.. En sådan där kärring som sitter och tycker synd om sig själv.. och som tycker alla andra än sig själv är knäppa! En sådan där kärring som är misstänksam mot alla och allt.. En kärring som säger "det var bättre förr".

Jag vill bli en glad, härlig och tacksam tant som gärna berättar något skoj från ungdomens dagar. Bjuder på kakor och choklad. En tant som aldrig har långt till ett leende och skratt. Som är nöjd med vad livet gett. Och som inser att livet är det enda man själv styr och att man har gjort sina val. Jag vill bli en rar och gullig tant som inte hamnat i bitterhetens vassa klor. Kan man bli välja sådant eller blir man bara det man blir?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är väl klart att du inte blir en bitterkärring,du är ju alltid så trevlig å glad så du behöver inte oroa dig.
Ha en bra dag

Helen Erlandsson sa...

>>>Lars, Efter mina år i äldreomsorgen har jag sett många gulliga tanter byta skepnad och bli som förbytta! Så man vet aldrig.. Allt som jag har sparat i en hel livstid kke kommer fram då!!?? Hahaha.. Stackars personal som har hand om mig.. Ha en bra dag du med! =)

Anonym sa...

Hjälp!
Bitterheten skrämmer oss alla.
Låt oss försöka undvika den så gott vi kan.

Helen Erlandsson sa...

>>>Kim, Hoppas verkligen man lyckas med det. Annars kan vi väl fortsätta skriva bittra inlägg från "hemmet".. ;)