tisdag 23 december 2008

Jesus ligger nog och kvider i graven

Ja, så var det jul igen.. Inte för att jag bryr mig så mycket om det. Jag är inte kristen och tror inte på vad som står i bibeln.. Varför ska jag då fira? Hade jag varit ledig hade jag gärna UMGÅTTS med när och kära, men gärna slopat resten.

All denna hysteri som råder innan julen gör mig mörkrädd! Barn som kommer överösas av julklappar så många att de inte har tid att leka med allt ihop.. Nä fy!! Vad ska det vara bra för? Och mår dessa barn verkligen bra av att få så mycket? Jag kan inte låta bli att tänka på alla fattiga barn som lider runt om i världen. Som inte har mat för dagen och kanske inte tak över huvudet! Alla de saker ett barn får på julafton kanske de aldrig får under hela sin livstid! Tvi vale! Föräldrar av idag måste leva i en enorm press eftersom de måste ju ge sina barn lika många (eller fler) julklappar som grannen ger till sina.. Hallå!! Man kan faktiskt bestämma själv! Man behöver inte bräcka varandra! Jag tror nog att Jesus vänder och vrider sig i graven av denna hysteri. Julen har spårat ur och den har tappat sitt syfte. För hur många i ärlighetens namn bryr sig egentligen om varför vi firar jul?

En annan sak som retar mig angående jul är att allt ska ske på julafton! Alla ska besökas och man ska helst bli besökt också.. Och i dagens samhälle där det kan finnas flera olika föräldrar i en och samma familj.. Orkar knappt tänka på det! Inte konstigt att folk blir trötta, arga och funderar på att separera hit och dit..

Och varför måste allt vara så perfekt till jul? Varför måste det vara kliniskt rent? Överpyntat? Mat i drivor? Perfekta paket? Nya kläder? Hembakt godis? Listan kan göras lång på julens måsten.. Varför kan man inte bara ta det lugnt? Njuta av att umgås med några människor som man tycker om.. Strunta i resten och bara ha det mysigt i vintermörkret. Utan Jesus och tomten.. De finns ju ändå inte..(?)

Det känns skönt att slippa julen i år också. Jag avsäger mig allt och har inte köpt julklappar, handlat onödig mat eller städat. Några julkort kom förvisso iväg. Allt annat går helt bort. Jag tänker ha en vanlig dag på jobbet. Kanske träffa en arbetskamrat på kvällen. Jag har dock planerat en sak på julafton.. Det är att ha en tomteluva på mig på min skotertur. Något måste jag bjuda mina gäster på!

Nej... lägger in två bilder från årets ishotell och sedan gör jag kväll! Tjoho!

2 kommentarer:

waileth sa...

Vilka fina bilder du har på din sida. Här är disigt och regnigt. Vi vill önska dig en god jul och ett gott nytt år. Jag har ingen adress så jag kunde inte skriva, men det går väl lika bra så här. Leif och jag känner oss utvalda och tackar för kortet. Vi håller också med om det du skriver om all hysteri kring julen.
Må så gott.
Hälsningar Leif och Waileth

Helen Erlandsson sa...

>>>Leif och Waileth, Tack så mycket! Hoppas ni har det bra i Småland. / Helen