lördag 13 december 2008

Sova under en gran?

Jag får en så konstig känsla ibland när jag är ute och går på vintern.. Lusten faller på att bädda ner mig någonstans i snön och sova.. Det finns många bra granar att välja på vars grenar går ända ner till marken och bildar en "koja". Har alltid tyckt om att sova ute, så varför inte pröva detta också? Bivack har jag provat och det är jättebra, men jobbigt att bygga.. Fördelen är att det blir helt vindtätt.. Men nog tror jag att det även skulle fungera att få ganska skönt under en gran också. Jag har hört att lappgubbar gjort det förr.. och det är någonting med vinternätter här.. Skogen är knäpptyst och det enda man kan höra är vinden. Så rofyllt och avslappnande att jag tror jag skulle sova bättre ute än inne ibland.



Tyvärr dyker denna känsla alltid upp så "oplanerat", så det blir inte av.. Lusten faller alltid på sent på kvällen när jag är ute och då känns det lite jobbigt att gå hem, byta om, ta med sig allt man behöver och sedan gå ut i skogen igen.. Då har det ju hunnit bli midnatt! Så jag måste nog planera in en dag och hoppas på någorlunda väder.. Vad tror ni om det?

Ibland har jag fått för mig att jag i ett tidigare liv varit ett lodjur.. Och jag undrar om det ändå inte kan stämma.. Eller jag identifierar mig med ett lodjur i alla fall. Precis som de så är jag självständig, ibland skygg, tycker om bergiga landskap, vill sova ute under granar eller gärna i grottor, men jag är kanske dock inte lika smidig.. Det får väl bli en välgödd lodjurshona i så fall!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tokmaja!
Det blir ju jättekallt där ute under granen ju.
Men testa du...

Den där tystnaden måste vara underbar. Istället för att gå i terapi borde nog folk åka upp och sätta sig i skogen i några dagar.

Helen Erlandsson sa...

>>>Kim, Håller med.. Det är inte konstigt att folk blir sönderstressade idag.. Ljud finns dygnet runt..