torsdag 25 december 2008

Små grodorna och sång

Igår var det julafton, vilket jag inte brydde mig särskilt mycket om, men mina utländska gäster borde ju ändå få lite svensk julstämning.. Så jag drog på mig tomteluva och vi for iväg på skotrarna. Väl framme vid campen sjöng jag små grodorna och dansade runt brasan.. Många skratt och jag kände mig helnöjd! Det är sällan jag är en pajas till guide utan är mer informativ.. Omväxling förnöjer minsann och det här kommer jag definitivt göra om. Måste våga bli mer sprallig! Hade en jättebra tur med jättenöjda gäster, trots att vi blev 45 minuter sena. (Denna tur jag gjorde har kortats ner 1 timme från förra säsongen och jag vet verkligen inte hur man ska hinna?? Men det kanske ger sig och man hittar en lösning på det också..?)

Sedan var det bråttom när vi var tillbaka. Tankade alla skotrar och parkerade dom snyggt. Jag hann med en snabb kaffe och sedan skulle jag ut och förbereda middagen och campen för en annan tur. Denna camp ligger nästan 2 mil från Jukkasjärvi och man åker minibuss dit. Så in med all mat och porslin i bussen och iväg. Tyckte jag hade gott om tid och tog det lugnt. Väl framme lastade jag den lilla pulkan full och började traska till kåtan (några hundra meter). Vid kåtan började jag fixa och dona i ett lugnt tempo då jag hade gott om tid. Dukade, gjorde i ordning förrätten, fixade brasa och började med huvudrätten.. ATTANS! Grädden var kvar i Jukkasjärvi! Hade inget annat val än att stressa ihop efterrätten och ordna med allt annat och sedan köra tillbaka och hämta grädden.. Detta i vetskap om att gästerna snart var på väg! Den lilla röda minibussen fick kämpa och jag bara hoppades på att älgar och renar höll sig ur vägen! Jag hann tillbaka till campen innan gästerna hade anlänt, så allt var som det skulle och de märkte ingenting. jag hann däremot inte därifrån innan de kom så jag välkomnade dom utanför kåtan med varm glögg istället.. Något försenad kunde jag sedan återvända till Jukkas och fara hem..

Idag ska jag ut på två turer. En korttur och en norrskenstur. (Alla turer är skoter om jag inte skriver annat). Jag har inte kollat väder för ikväll än, men jag hoppas på norrsken. Hittills har det var mulet eller snöat varenda norrskenstur jag haft denna säsongen och det är så tråkigt! Vill ha norrsken ikväll! På mina lediga kvällar har det minsann varit norrsken..

Tänkte hinna med en skidtur innan jobbet så Morris får jobba ordentligt och bli lite trött. Jag behöver nog också få komma ut och röra på mig utan skoterångor. Nej.. nu piper Morris så jag antar att hann vill ut. Ha det gott!

Interiör på Icehotel

Inga kommentarer: