tisdag 22 juli 2008

Flytta för jobb? -Nej, tack!

Eftersom jag är deltidsarbetslös (och kommer bli heltisarbetslös) är jag beordrad att söka vissa arbeten som arbetsförmedlingen tycker skulle passa mig. Trots att jag har talat om för dom att jag absolut inte kan tänka mig att arbeta som Personlig Assistent tyckte de absolut att jag skulle söka en sådan tjänst. (Jag har redan prövat det tidigare och vantrivdes med det ensamjobb som det var. När man redan är ganska ensam på sin fritid vill man inte vara ensam på jobbet också. Ingen människa klarar av att till största delen av sin vakna (och sovande) tid känna ensamhet) Hur som helst så gjorde jag en halvhjärtad ansökan och skickade iväg. Kom på i sista stund att man ska redovisa detta till AF också, så det blev precis gjort. Nu har jag alltså gjort min del av hela det här korkade systemet. Något som jag inte helt kan förstå mig på angående arbetslöshet är att man måste söka jobb på andra orter (och i mitt fall även utlandet!!!) Jag har redan flyttat en gång och att bygga upp ett nytt nätverk av människor och vänner är inte lätt. Jag vill inte till någon ny stad.. Jag vill stanna här i Övik! Men eftersom jag är singel och barnlös kan man flytta runt mig hur som helst. Att man är människa tycks de inte begripa.

Det jobbiga med det hela är nog att man i nuläget inte kan känna en tillhörighet någonstans. Jag vill tillhöra Övik, men gör det inte eftersom jag inte får ett fast jobb. Jag tillhör inte heller längre min barndomsstad eftersom där trivs jag inte miljömässigt. Jag börjar snart tvivla på om regeringen vill att man ska tillhöra Sverige eftersom man ska söka sig utomlands. För dom är det bättre att få ned arbetslöshetssiffror genom att skicka folk till utlandet. Samtidigt ska Sverige vara duktigt och ta emot flyktingar som i sin tur inte heller får jobb. Hur idiotiskt är inte det?

Detta inlägg blev ganska trist.. Men jag har en riktig gnälldag och är ganska less. Inlägget hade kunnat vara ännu längre och det hade funnits mer att skriva om angående arbetslöshet, anställning och utbildning i Örnsköldsvik. Men det tar jag en annan dag… Och den kommer snart, det lovar jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det tradiga med singellivet är just att man inte riktigt räknas. Har man inga glin kan man kastas runt hur som helst - som om man inte hade ett liv.

Regeringen suger så klart. Men det visste vi ju redan.

Helen Erlandsson sa...

>>> Kim, Mmm... får väl politiker eller nå´t och starta mitt egna parti...