onsdag 30 juli 2008

Fy, för kroppsfixerade föräldrar

Denna utseendefixering som råder ger mig ibland kalla kårar… Vart är vi på väg? Läser om unga tjejer som inte vill gå till stranden eftersom de anser sig för feta. Men hallå! I tidningar står det dagligen om olika bantningstips, nya GI-recept, olika träningstips etc. Att till på köpet få se bilder av vackra modeller och filmstjärnor som kan köpa sig skönhet, gör ju inte saken bättre. Alla blir påverkade av denna hysteri och kanske allra mest de yngre som får onormala ideal att leva upp till.

Det jag ville skriva om var gårdagens händelse i en matvaruaffär. Jag stod faktiskt, ska jag erkänna, själv och tittade på olika sockerfria müsli, då jag också har drabbats av denna hysteri. Bredvid mig kom en familj med en dotter på 6-7 år. Dottern ville ha flingor av något slag. Modern tittade snabbt på innehållsförteckningen och utbrast:
-Nej, det är alldeles för mycket kolhydrater! Det får du inte. Du måste tänka på din kropp!
Vadå? Vad tänker mamman på? Ska man säga så till ett barn i den åldern? Ett barn växer och behöver få i sig olika näringsämnen och att tala om för ett barn att tänka på sin kropp är väl ändå att tala om för barnet att man duger inte med vilken kropp som helst. Fel, fel, fel, fel! Skärpning alla mammor med denna inställning!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hör dig!

Samtidigt säger jag fy till såna föräldrar som ger sina ungar vilken fet, onyttig mat som helst.
Balans är ordet.

Du är läcker som du är. Är dock lite chockad över att ditt långa hår är borta!

Helen Erlandsson sa...

>>>Kim, Håret kanske får växa ut en dag, men inte i denna värme som råder! =) Absolut är balans bäst!